خانه
معرفی
نامه‌ها
یادداشت‌ها
سخنرانی‌ها
خاطرات
ارسال مطلب
تماس با ما

حق تقاته

تاریخ: ۱ آذر ۱۳۸۸

حق تقاته

بسم الله الرحمن الرحیم

[يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ] (آل عمران ۳: ۱۰۲)

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از خدا آن گونه كه حقّ پرواكردن از اوست، پروا كنيد؛ و زينهار، جز مسلمان نميريد.

در مورد «حَقَّ تُقاتِهِ» یعنی حق تقوای او یکی از سروران ما فرموده‌اند:

«أَنْ يُطَاعَ فَلَا يُعْصَى وَ يُذْكَرَ فَلَا يُنْسَى وَ يُشْكَرَ فَلَا يُكْفَر»[۱]

[حق تقوای الهی] این است که خداوند اطاعت شود و معصیت نشود، یاد گردد و فراموش نشود، و سپاسگذاری شود و کفران نگردد.

سر ارادت ما و آستان حضرت دوست

که هرچه بر سر ما می رود ارادت اوست

به جان دوست که غم پرده شما ندَرَد

گر اعتماد به الطاف کارساز کنید

(حافظ)

با دو قبله در ره توحید نتوان زد قدم

یا رضای دوست باید یا هوای خویشتن

(از قصائد سنائی غزنوی)

منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن

منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم

که در طریقت ما کافریست رنجیدن

به می پرستی از آن نقش خود زدم بر آب

که تا خراب کنم نقش خود پرستیدن

مراد دل ز تماشای باغ عالم چیست

به دست مردم چشم از رخ تو گل چیدن

به رحمت سر زلف تو واثقم ور نه

کشش چو نبود از آن سو چه سود کوشیدن

مبوس جز لب ساقی و جام می حافظ

که دست زهدفروشان خطاست بوسیدن

(حافظ)

پانویس

  1. ^تنبيه الخواطر و نزهة النواظر، ج ۲، ص ۲۲۴؛ در این منبع و سایر منابع در صدر این حدیث آمده است: «قال بعضهم» یعنی یکی از اهل بیت علیهم‌السّلام فرموده‌اند.
    نظرات
    ارسال نظر
    درحال ارسال نظر ...